舘鼻則孝 Noritaka Tatehana x 刃物 うぶけや Ubukeya
舘鼻則孝 Noritaka Tatehana x 刃物 うぶけや Ubukeya
VOID SCULPTURE

アクリルのかたまりを削り出すことで形作られる『Void Sculpture』シリーズのモチーフとして、うぶけやの「花鋏」を用いた彫刻作品。アクリルの中に浮遊するモチーフは、アクリル自体を削り落とした形状が可視化されることで立体として認識することができるが、実際にそれらは質量のない削り落とされた空間となっている。


The motif for “Void Sculpture” series are the Ubukeya’s floral scissors. The motif, carved out of the acrylic block, seems to float in the acrylic sculpture. It could be visualized as a three-dimensional object, but in reality, it is a hollow space created inside the block.

RETHINK

舘鼻則孝の作品には、生と死の境界線を示すモチーフとしての「雲」が、度々描かれてきた。花鋏によって切られているその姿は、日本独自の思想でいう「輪廻」に象徴されるような「無限」を意味するものとして、花の生を切り取り、生けることで新たな価値観を与える生け花を暗喩した姿でもあると語られている。


In Tatehana’s works, clouds are often used to symbolize a boundary between life and death. The appearance of the cloud being cut with floral scissors depicts eternity as symbolized by reincarnation. According to Japan’s unique belief, the life of flowers end when they are cut off but by arranging them, new life is given to them.

COLLABORATOR
刃物 うぶけや Ubukeya

1783(天明3)年に、大阪にて創業。初代の㐂之助(きのすけ)が打った刃物が「うぶ毛でも剃れる(包丁、かみそり)切れる(鋏)抜ける(毛抜き)」との評判を受け、「うぶけや」と名付けられた。その後、長谷川町(現、堀留町)に江戸店を構え、区画整備などの理由から明治維新の頃に人形町に移り、今に至っている。


Ubukeya was established in 1783 (Tenmei 3) in Osaka. The name Ubukeya derived from the reputation that even downy hair could be shaved with the knives and razors, cut with the shears, and plucked with the tweezers made by the founder Kinosuke. Eventually, they opened their first shop in Edo in Hasegawa-cho (current Horidome-cho) then moved to Ningyo-cho during the Meiji Restoration and has remained there since then.

"Adapting to Changing Times without Losing Sight of Our Tradition"

OFFICIAL WEB SITE

思いを変えずに、時代をとらえる思いを変えずに、時代をとらえる
FILM

江戸東京リシンク展
現代美術家 舘鼻則孝
アートに昇華された東京の伝統産業

EDO TOKYO RETHINK
Contemporary Artist Noritaka Tatehana
Traditional Craftwork Industries of Tokyo Transformed into Art

GALLERY
SCROLLSCROLL
江戸東京リシンク展 関連コンテンツ EDO TOKYO RETHINK RELATED CONTENTS江戸東京リシンク展 関連コンテンツ EDO TOKYO RETHINK RELATED CONTENTS
「伝統産業の文化的な背景に焦点を当て、新たな価値観を提供できるような場にしたい。」舘鼻則孝が語る、江戸東京リシンク展オンライン開催に向けた想いとは “We want to focus on the cultural background of traditional industries and therefore, create a space where we can promote new values.” Noritaka Tatehana talks about how he feels concerning the opening of the Exhibition online “EDO TOKYO RETHINK”.「伝統産業の文化的な背景に焦点を当て、新たな価値観を提供できるような場にしたい。」舘鼻則孝が語る、江戸東京リシンク展オンライン開催に向けた想いとは “We want to focus on the cultural background of traditional industries and therefore, create a space where we can promote new values.” Noritaka Tatehana talks about how he feels concerning the opening of the Exhibition online “EDO TOKYO RETHINK”.
JAPANESEJAPANESEENGLISHENGLISH
1F 舘鼻則孝が手掛けるアートに昇華された東京の伝統産業 The traditional industries of Edo-Tokyo sublimated into art by Noritaka Tatehana. 2F 江戸東京の老舗 - 伝統と革新 - Old-established Stores in Edo-Tokyo - Tradition and Innovation−現代芸術家 舘鼻則孝×東京くみひも 龍工房 Noritaka Tatehana×Ryukobo現代芸術家 舘鼻則孝×小町紅 伊勢半本店 Noritaka Tatehana×Isehan Honten現代芸術家 舘鼻則孝×刃物 うぶけや Noritaka Tatehana×ubukeya東京くみひも 龍工房 Ryukobo江戸小紋 廣瀬染工場 Hirose Dyeworks江戸切子 華硝 Hanashyo刃物 うぶけや Ubukeya紋章上繪 京源 Kyogen小町紅 伊勢半本店 Isehan Honten江戸木版画 高橋工房 Takahashikobo暖簾 中むら Nakamura
EXIBITION MAP1F 舘鼻則孝が手掛けるアートに昇華された東京の伝統産業 The traditional industries of Edo-Tokyo sublimated into art by Noritaka Tatehana. 2F 江戸東京の老舗 - 伝統と革新 - Old-established Stores in Edo-Tokyo - Tradition and Innovation−